Embarcació menor, generalment feta de fusta i utilitzada per a la pesca. Fins els anys vint es movien a veles, moltes eren de vela llatina, i des de llavors ja es van transformar radicalment en utilitzar motors; poc a poc es feien més grans i amb els motors més potents podien recòrrer majors distàncies. Així ens apareix en la revista “San Sebastián” de 20 de juny de 1926 la següent notícia reveladora:
“La importante casa S. Kurztisch de Barcelona que instaló el motor del pozo San Sebastián (Dos Vilàs) ha contratado con los Sres. Manuel, Don Joaquín y D. José Simó, Bta. Rochals y otros la instalación de Motores Diesel en sus embarcaciones para la pesca. La seriedad de la casa proveedora y buen funcionamiento de las instalaciones que llevó a cabo permiten asegurar la obtención de nuevos contratos contribuyendo a mejorar la industria pesquera y la economía local. Nuestro amigo D. Pedro Morales, de actividad y competencia reconocida, representante de dicha casa facilita cuantos detalles sean necesarios».A Vinaròs s’havien construit moltíssimes barques a les drassanes, no sols per al nostre port, si no per a altres poblacions costaneres. El màxim nombre i apogeu de barques es va aconseguir cap a 1956-1965, en que sobre un centenar omplien el nostre port, donant treball a més de vuit-cents mariners, configurant la indústria més potent i un nou reviscolament del port de Vinaròs en eixe moment i en eixe aspecte (1958); aquestes barques, construïdes quasi totes a Vinaròs i de fusta, tenen 3.905 cavalls i un total de 1.538 tones d’arqueig; en 1997 el nombre ha baixat a unes vint-i-tres barques que donen ocupació a un poc més d’un centenar d’homes dedicats a la pesca. Els noms de les principals barques en 1958 (86 barques, encara que pareix que alguna la repeteix, com la “Pepito”, que la cita tres vegades) ens el dóna Venanci Ayza en forma de poema:
“Vinaroz, puerto pesquero,
Industrial y agricultor;He aquí la lista enteraDe las barcas a motor:Son Venancio Sebastián,Marcos, Dolores, Pepito,Francisca Mundo, Mollet,Teresa, Joven Juanito,San Francisco, Montserrat,Martínez, Rosa Paquita,Rosa Carmen, Tio Paña,Mar de Plata, Margarita,Joven José, Vengadora,Tomás, Vicenta y Paquita,Maria Nieves Cabanes,
Antonio Llorach, Pepita,Jaime Pedra, Juan José,Rosa Primera, Rosita,Rosa Solá, Rosa Mari,Isabel, Joven Paquita,Torreblanca, Buen Amigo,Repastaor, Merceneta,Domingo Drago, Agustín,Carmen Cinta y Antonieta,Antonio Fábrega, Rosa,Tres Hermanas, Edelmira,Francisco Jesús, Mancla,Isabel, Joven Elvira,Concepción Roca, Francisco,Nieves Sanz, Joaquin Chaler,Joven Peral, Ocho Hermanos,Gilda, Maria Pauner,Maria Angela, Rosenda,Cinta, Joven Rafaela,Maria Josefa, Pepito,Teresa Gombau, Gabriela,Andrés Albiol, Raimunda,Domingo Drago, Manuel,San Francisco, Tres Marías,Rosa Obiol, San Gabriel,Maria Cinta, Agustín,Maria Dunia, Isabel,Cañero, Hermanos Gombau,Rosalía, Juan Manuel,Manuela Pilar, María,María Dolores, Pepito,Y, en fin, Joven EliseoCon Manuel y con Paquito.Y aquí terminan los nombresDe las barcas a motor.Dios las guarde del peligroY dé a su pesca, valor.
Els noms de les principals barques en un llistat posterior eren: Joven Esmeralda, Alample Tres, José Pauner, Flote, Playa Fortí, Turístico, Hermanos Drago, Ramonche, Concepción Roca, Ana Forner, Cañero II, Rosa Solá, Pepito, Antonia Anglés, Rio Níger, Popeye, P. Galiana, N. C. Cano, Nieves Sanz, Natividad, Montserrat, Merceneta, Maria y Angelita, Mª Josefa, Mª Angela, Mª Pilar, Lidia, La Aurora, José Febrer, Columbretes, J. Carmina, Diana Tª, Edelmira, Dolores, Antonio Llorach, A. Gombau, Mari Dunia, Joven Peral, Lázaro Rosa, José Pau, Arrogante, San Gabriel, H. M. Febrer, Francisco Ayza, E. Azul, Charpat, Azur, El Músic, Cinta, Cristóbal, F. Gilabert, Joven Emilia i Manuel (total 54). En l’any 2003 el nombre de barques ha disminuit a 30.